Saturday 8 July 2017

Double Paint

Tu bukan nama cat tau..tapi nama kumpulan kugiran aku masa zaman sekolah.Bermula masa aku form 3 kelas 3Ilmu Gombak setia.Dalam kelas aku ni ade sorang budak selalu kene buli,nama dia hafiz.Dia macam tak suka berkawan sangat.So sebab dia sebelah aku kene la berkawan kan.

Balik sekolah turun bas tempat yang sama.So aku try la nak lepak dengan dia.Aku datang rumah dia,dia keluarkan gitar and rokok surya.Aku ada guitar,tapi tak pandai main.So aku tengok dia pandai main,kenal pulak dengan abg man,sepupu si hafiz ni.Dari awal dia la yang ajar aku main gitar.Bermula dengan lagu cinta pantai merdeka.

Dan bermula lah aku dengan hobi baru.Hari2 main gitar kat rumah dia.Musim cuti sekolah datang sepupu dia lagi 2org ejai and ayen.Diorang ni tak pandai main gitar.Tapi lepak dengan diorang layan.Ejai ni pendiam ada abang perangai mcm badut (Arwah Ayoi),Abang man pulak ada adik nama boy(boy ss).

Asal cuti je mesti kami dah plan.Rumah hafiz,rumah ayen atau rumah ejai.Biasa nya kami akan bawak gitar sekali.Nak pegi rumah diorang ni kene naik dua bas sebab dua2 kat cheras.Ejai kat maluri and ayen kat Batu 9.Tapi biasa nya rumah ejai la.Sebab ada mcm pekan sikit bole merayap taman tenaga.Rumah ayen pon best lepak burger tapi tak tau nak kemana.Rumah apis paling kerap biasa kami pegi jamming jalan kaki ramai2 kat srigombak atas maybank.

Position
Aku gitaris,abg man leading,apis drummer,ayoi vokalis dan oh wan..terlupa pasal kewujudan wan sebab dia ni tak boleh balik lewat.Wan ni aku kenal masa kawan dgn pie(shafie naswip tu).Then dia lepak dengan aku terus kami ajar main gitar.Letak dia dekat bass(kerap lupa chord).

Biasa jamming kami layan lagu jiwang.Itu jela paling senang.Demi jamming kami sanggup jalan kaki sampai pasar besar gombak.Studio Experimental.

Form 4,gua dapat tawaran pergi teknik dekat segamat sedih sangat nak tinggal kawan2.Maka sepi la sekejap hanya muncul waktu cuti sekolah.Tiap kali aku balik mesti kami pergi jamming.Pernah aku mohon nak tukar KL tapi asyik penuh je.Selalu jugak aku balik KL berbekalkan duit jual rokok.Lompat pagar 2 kali nak balik KL punya pasal.

Habis Sekolah
Waktu ni memang kami tak pernah berpisah.Memang lepak je..Aku dengan wan memang hari2 bersama la katakan.Lepak je mana2 sampai dh takde arah tuju.Siang keje macam biasa.

Episod Hitam
Double Paint macam dah mula berpecah sebab kes berebut awek(aku la ni).Lepastu kami senyap kadang2 je muncul.Tau2 je dua orang dah start rosakkan diri.Masyallah tolong la jauhi sebab akan merosakkan masa depan.Aku wan dah mula jauh dah mula jauhkan diri dan kami pun buat hal masing2.Tapi aku masih rapat dengan ayen.Selalu je pergi rumah dia lepak.

Berpecah
Masing2 dengan hal sendiri,kadang2 aku nampak la ayoi.Waktu ni aku dah jadi workholic.Dah mula ada kerja yang baik.Guitar memang bertahun tak sentuh tapi kenangan dan chord masih dalam ingatan.

Berita tak diduga

zul,ayoi eksiden.
Berderau darah,ayoi ni antara yang rapat dengan aku sebab memang banyak dia pernah tolong aku.Aku pergi tengok ayoi,dia keadaan koma.Hampir tak sangka,ingatkan biasa.


Subuh yang tragis

Baru nak bersahur,dapat call dari ayen yang ayoi menhembuskan nafas terakhirnya di bulan puasa yang mulia.5pagi biasanya alu pergi kerja.Terus aku ke hospital ampang melihat arwah.Menitis air mata persahabatan.Aku batalkan niat untuk ke tempat kerja.

Hafiz pun dalam pusat serenti.
Double paint mungkin tinggal satu memori.Wan pun lama dah aku tak nampak.Tapi ayen dan ejai masih menjadi sahabat sampai hari ni.Masih aku terkenangkan gelak tawa kami dalam studio.Kongsi rokok,kongsi segala pahit manis dalam meneruskan hidup menjadi seorang dewasa.Terkenangkan suara ayoi yang macam mus may tu.Allah sebak ketika menulis.Aku harap semua sahabat agak terus diberkati hidup.Dan jauhilah dadah,cukup la sekadar merokok.

Double Paint Dalam Kenangan

No comments:

Post a Comment